• Kijkconcert Mozart & de fortepiano

    Door forte-pianist en Mozart-kenner Tom Bouwman 

    “Mozart heeft nooit voor de Steinway maar altijd voor de forte-piano gecomponeerd”. Verplaats u naar de 17e eeuw en laat u betoveren door het geluid van Mozart’s composities    

  • Kijkconcert
    Datum: Zondag 18 November
    Aanvang: 14:00 uur
    Zaal: De Kapel
    Entree: € 10.-
  • De fortepiano

    Rik van Pelt heeft een opleiding gevolgd bij het Centrum voor Muziekinstrumentenbouw in Puurs (Belgie) en heeft twee replica’s gemaakt van de Instrumenten zoals Mozart die in de 18 eeuw gekend heeft. In de Cultuurtoren zal Fortepianist Tom Bouwman dit instrument bespelen en muzikaal, en met woord en beeld, illustreren hoe de muziek van Mozart in zijn tijd geklonken heeft. 

    Naast zijn beroepsmatige interesse in de fortepiano Is Tom Bouwman Mozart-deskundige. In die hoedanigheid probeert hij in elk concert dat hij geeft mijn publiek een blik te geven in het fascinerende leven dat deze man had. Zo ook in het concert in de Cultuurtoren. Bouwman: “Ik treed niet vaak op in mijn directe omgeving en ben voor de grotere concerten vaak te vinden in het buitenland. Een concert in mijn directe woonomgeving vind ik echter zodanig leuk dat ik speciaal voor dit concert iets ergs bijzonders gepland heb. Een aantal door mij voltooide fragmenten van Mozarts muziek zal ik hier voor de eerste keer spelen. Over één van die fragmenten vertel ik een bijkomende ontstaansgeschiedenis waarvan ik zeker weet dat mensen ervan zullen genieten!“

  • Reserveren of informatie opvragen

    Versturen 

  • Over Tom Bouwman

    Tom Bouwman is beroepsmatig fortepianist en Mozart-deskundige. Hij publiceerde verschillende wetenschappelijke artikelen over het leven en werk van Mozart, treedt regelmatig op met diens muziek en werkt momenteel samen met cultuurtheoloog Frank Bosman aan een nieuw boek over de componist. Zijn lezingen over het voltooien van Mozart’s fragmenten en de improvisatie-cultuur van de 18e-eeuw werden al in verscheidene Europese steden enthousiast ontvangen. De uitvoeringen van Tom Bouwman kenmerken zich door een onverbloemd plezier in het musiceren en een gegrond begrip van historische uitvoeringspraktijken uit de late 18e eeuw, zoals het ‘ex-tempore’ improviseren van Cadenzen in pianoconcerten.