• De vergeten vernieuwer: romantische werken van Kozeluch en Mozart

    Ensemble Più Corde in kapel van abdij Mariënkroon, coronaproof

    Herontdekking van klassieke en vroeg-romantische muziek op historische instrumenten

    Op 19 juni a.s., achtereenvolgens om 19.30 uur en om 21.00 uur, opent Abdij Mariënkroon, Abdijlaan 8 in Nieuwkuijk haar deuren van de kapel voor liefhebbers van bijzondere klassieke en vroeg-romantische muziek. Natuurlijk coronaproof. Pianiste Liene Madern-Stradina van het ensemble Più Corde benaderde Cultuurtoren Honsoirde voor dit optreden, omdat ze wist dat de akoestiek in de kapel uitstekend is.

    Het ensemble verzorgt twee miniconcerten van elk 40 minuten voor twee opeenvolgende groepen. In de tussenpauze van een halfuur zal de zaal worden ontsmet. Het fortepiano kamerensemble Più Corde is gespecialiseerd in de verscheidenheid en rijkdom van muziekstijlen in heel Europa in de tweede helft van de 18e en het begin van de 19e eeuw. Het trio bestaat uit Anna Jane Lester, viool, Ania Katynska, cello, en Liene Madern-Stradina, fortepiano. Zie voor meer informatie hun websites: www.annajanelester.com, www.facebook.com/aniakatynska en www.lienemadern.nl. 

    Als bezoeker van dit miniconcert luistert u naar de werken van Leopold Kozeluch en Wolfgang Amadeus Mozart. ‘In onze programma's combineren we een minder bekend repertoire met de muziek van de grote namen als Haydn, Mozart en Beethoven. Op deze manier wordt hun werk in de muzikale context van de klassieke en vroeg-romantische tijd geplaatst en vanuit een andere invalshoek bekeken. In onze concerten proberen we de intieme kamermuzieksfeer na te bootsen, die destijds tot dit genre behoorde.’

    Een breed palet aan snel veranderende emoties
    Altijd zijn er componisten geweest die zich tegen de bestaande smaak en regels keerden en nieuwe wegen zochten. Sommigen van deze componisten zijn nu grote namen, zoals Beethoven. Anderen waren in hun eigen tijd heel bekend, maar zijn nu om welke reden dan ook min of meer in vergetelheid geraakt. Zulk lot had ook de Tsjechische componist Leopold Kozeluch, tijdgenoot van Mozart. Hoewel beide componisten in hun werken de idealen van de Verlichting weerspiegelen, zijn ze zijn daarmee verschillend omgegaan. Mozart liet zich in zijn muziek inspireren door idealen van klassieke zuiverheid. Kozeluchs stijl heeft zich vanuit diezelfde idealen in zijn vroegere werken ontwikkeld naar een baanbrekende, romantische manier van componeren die was gericht op de belevingswereld en de emoties van het individu. Het zijn de emoties die in deze muziek zijn geschreven die Più Corde nieuw leven wil inblazen en terug wil brengen naar de luisteraars. De muziek van deze politiek en sociaal stormachtige periode bevat een breed palet aan emoties die snel veranderen: de melancholie, het verlangen, de vreugde en de angst zijn hoorbaar en voelbaar.

  • Concert Più Corde
    Datum: Zaterdag 19 juni
    Aanvang: 19.30 uur en 21.00 uur
    Zaal: De kapel
    Entree: € 12.50
    Bij bestelling graag voorkeur voor het tijdstip opgeven
  • De leden van Più Corde

    Anna Jane Lester begon haar vioolstudie op vierjarige leeftijd in Florida. Na het behalen van haar bachelor vioolspel aan de Vanderbilt University bij Cornelia Heard ging ze naar de Juilliard School voor de Master of Music in Historical Performance. Daar studeerde ze bij Monica Huggett en Cynthia Roberts. Daarna verhuisde ze naar Nederland en rondde ze haar studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag af bij Walter Reiter en Kati Debretzeni. Anna treedt op als barokvioliste met onder andere het Internationale Händel Festspiele Göttingen Orchestra, het Holland Baroque en, met Maarten Engeltjes, het PRJCT Amsterdam. Daarnaast is ze een enthousiast kamermusicus. Kijk voor meer informatie op haar website: https://www.annajanelester.com/

    Ania Katynska (Polen) is gespecialiseerd in barokcello, viola da gamba en basviool. Haar leraren waren onder anderen Jaap ter Linden, Phoebe Carrai en Mark Caudle. Ania nam deel aan het Jerwood/Experience Project van het Orchestra of the Age of Enlightenment, la Academie Baroque Européenne d’Ambronay, Generation Baroque en het Europese Unie Barok Orkest. Verder heeft ze samengewerkt met Arte dei Suonatori, Concerto Copenhagen, Le Parlement de Musique en andere grote gezelschappen. Ania heeft met beroemde meesters gewerkt, waaronder Masaaki Suzuki, Lars Ulrik Mortensen en Ivan Fischer. Daarnaast nam ze deel aan een dvd-opname van de Vier Seizoenen van Antonio Vivaldi met Kati Debretzeni en Arte dei Suonatori. Ook heeft ze cd’s opgenomen met de International Baroque Players en het Wroclaw Baroque Orchestra. Kijk voor meer informatie op haar website: https://www.facebook.com/aniakatynska

    Liene Madern-Stradina – fortepiano - behaalde in haar geboorteland Letland een mastergraad piano aan het conservatorium van Riga. Haar grote interesse in de historische uitvoeringspraktijk bracht haar naar Nederland om Oude Muziek te gaan studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag: klavecimbel bij Ton Koopman, Fabio Bonizzoni, Patrick Ayrton en fortepiano bij Bart van Oort. Verder volgde ze verschillende internationale masterclasses, zoals piano met onder meer Volker Banfield, fortepiano bij Paul Badura - Skoda en Yury Martinov en klavecimbel met onder anderen Bob van Asperen. Haar masterstudie rondde ze in 2018 aan het Conservatorium van Amsterdam af, waar ze klavecimbel bij Menno van Delft en fortepiano bij Richard Egarr volgde. Zij geeft in verschillende landen concerten, waaronder in Nederland, het Oude Muziek festival in Utrecht, en in Zweden, het Early Music Festival in Stockholm. Kijk voor meer informatie op haar website: www.lienemadern.nl

  • Reserveren of informatie opvragen

    Versturen