• duizend tinten grijs

    Het Kunstencentrum Waalwijk heeft een expositie samengesteld met analoge fotografie gemaakt in de doka van het centrum. In de Cultuurtoren Honsoirde tonen de cursisten wat er allemaal mogelijk is met analoge fotografie. Daarnaast tonen drie docenten beeldende vorming ruimtelijk werk van zichzelf en van enkele cursisten. Alle exposanten zijn verbonden aan het Kunstencentrum in Waalwijk.

    Een jaar of vijf geleden bood het Kunstencentrum Waalwijk, na een pauze van bijna zeven, jaar weer analoge fotografie aan. Er schreven zich direct al 7 deelnemers in; het vermoeden klopte: er is weer ruimte voor deze ambachtelijke, traditionele en kunstzinnige vorm van fotografie. Ze heropenden de een uitzonderlijk goed ingerichte donkere kamer.

    In de donkere kamer ontwikkelen ze zelf zwart-wit films en vergroten ze negatieven op klassiek, lichtgevoelig papier. Volledig ambachtelijk handwerk, dus. Géén Photoshop of andere digitale beeldbewerking! Eerlijke fotografie zonder trucage.

    De FotoGrafiek cursisten combineren analoge fotografie met andere grafische technieken en zo ontstaan prachtige beelden, die de registrerende fotografie ontstijgen. Deze werkstukken worden digitaal gereproduceerd en zonder enige beeldbewerking vergroot.

    Op de expositie tonen we werk van beide disciplines: analoge zwart-wit fotografie en FotoGrafiek. Aanvullend 

  • Expositie
    Datum: Iedere zondag van 15 sept. t/m 6 okt.
    Tijd: 13:00 - 17:00 uur
    Entree: gratis
  • Docenten Beeldende vormgeving 

     

    Carien van Dongen 

     

    Karin van Gelder

     

    Bernadette Stokwielder:

    "In de ruim 30 jaar dat ik met keramiek bezig ben ontstaat mijn werk voornamelijk op de draaischijf en heeft het een gebruiksfunctie. Vooral theepotten hebben altijd al mijn voorliefde.Het fijne van gebruiksgoed vind ik dat het vaak in de hand is en deel uitmaakt van het dagelijkse leven.Toch verhef ik de laatste jaren de theepot boven het dagelijkse van hun functie door ze op heel hoge theelicht-objecten te plaatsen.Het maakt ze autonoom en ook kwetsbaar zo hoog op die torens. Dat vind ik interessant. Het wringt een beetje.Ik gebruik voor de hengsels vaak leer, drijfhout of door mijzelf gesmeed ijzer. Al deze materialen combineren prachtig met keramiek.Het werk wordt gestookt in de zoutoven op 1280 graden. Door een reactie met het zout ontstaat verglazing van de kleihuid, dit geeft een bijzondere textuur en mooie aardse kleuren van grijs naar warm rood, oranje en bruin. 
    Het stoken met zout is een spannend proces dat zich niet laat dicteren. Je kan voorwaarden scheppen  door het gebruik van slibs, de hoeveelheid zout en stookwijze maar moet het dan verder overgeven aan de oven."